Pokeno - Reisverslag uit Pokeno, Nieuw Zeeland van Frans-willem en Jolien - WaarBenJij.nu Pokeno - Reisverslag uit Pokeno, Nieuw Zeeland van Frans-willem en Jolien - WaarBenJij.nu

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans-willem en Jolien

11 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Pokeno

Pokeno; Lang verwachte update

We zijn nu al een behoorlijk tijdje in pokeno... Tijd voor een update
Dus nu eindelijk een verslag over een aantal dingen die we hier hebben beleeft.

Aan verven zijn we tot op heden nog niet aan toe gekomen. Mee omdat de eigenaar zelf volgens mij nog geen flauw idee heeft wat hij gebeurt wil zien worden. Maar het is erg veel werk in de tuin.. onkruid, kettingzagen, planten,vlonder maken opruimen, en van alles en nog wat. Regelmatig krijgen we boodschappen, en vaak word er heerlijk voor ons gekookt of we maken zelf wat lekkers. Pokeno zelf is een heel klein dorpje, ze hebben 2 kleine supermarkjes ( erg klein en erg duur ) een heel groot IJssalon ( erg goedkoop ), slijterij en de beste bacon van nieuw Zeeland. Dus meestal gaan we naar een dorp Pukekohe, met een flink centrum. Auckland is ook in de buurt dus daar zijn we ook nog weleens te vinden.

Op het terrein kun je goed wandelen, en vlak achter ons huis is beginnen flinke heuvels. Hiervandaan heb je een prachtig uitzicht over de valei en de bergen erachter, daar kijk ik vaak de zonsondergang. Als je verder loopt kan je een boswandeling maken, en zelfs langs de rivier lopen en zwemmen.
Na een dag werken en een mooie wandeling zaten we tijdens een biertje te praten over de winkel die ze hebben, ze hebben een winkel in een heel bekende straat in Auckland ( parnel ) en verkopen veel kunst en toeristische spulletjes zoals grote schelpen en jade. Ze hebben ons wat dingen laten zien en kwamen met een bak met wel honderden stukken jade. Jade is een speciale steensoort die je niet voor jezelf mag kopen. jade is erg belangrijk voor de maori en nieuw Zeeland, en komt in allerlei soorten en maten maar is voornamelijk groen of zwart. Bepaalde kleuren lijnen barsten en lichtdoorlatend maken het soms alsof de steen leeft, waardoor je er naar blijft kijken. Na tientallen te hebben bekeken zag ik 1 bijzonder mooie, waarop Andrew zij; you got a good eye!! Een jade steen die maar op 1 plaats ter wereld te vinden is ( ten noorden van de southern alps nz )een druppelvormige steen van licht naar donkergroen en aan het einde een gouden kleur, en ik kon er niet vanaf blijven.
Toen zij andrew; the stone found its right owner!! Toen hebben we hem aan een zilveren ketting gehangen en ben er erg trots op. Die avond hebben we ook onze plannen besproken en besloten om een weekend naar Rotorua te gaan.

Rotorua is 1 van de meest vulkanische actieve gebieden in nieuw Zeeland. Na 2 uur rijden gingen we richting centrum Rotorua voor wat boodschappen en roken we de vieze lucht al, zagen we stoom komen uit een park. Even kijken dus, er waren bubbelende modderpoelen en stomende plassen. Leuk om te zien, maar niet spectaculair. Even de supermarkt in en snel een mooie camping zoeken, hier kwamen we aan bij een schitterend bergmeer. Helaas hadden meer mensen gedacht dat dit wel een mooie spot was, dus was het gezellig druk. De zon ging onder en de lucht werd enkele minuten helemaal paars rood roze met geen wolkje aan de lucht, dit werd weerkaatst door het golfloze spiegelmeer tussen de donkere bergen. Hierna snel de auto in voor een goeie nacht slaap.
Sochtends als eerste wakker en na een koude duik en een boterham al om 7 uur op de weg, richting red wood forest voor een stevige wandeling.
Red wood forest is heel anders als alle andere bossen ooit gezien, de bomen waren gigantisch en de stammen en de grond waren rood. Er hing een stille, rustige sfeer alsof je ergens in een warme knusse kamer stapt waar alles gigantische groot is. Na een lange klim werden het bos weer zoals we hem vaker hadden gezien met varens etc, en na nog meer klimmen hadden we een mooi uitzicht over rotorua en lake rotorua.
Ook hebben we langs veel watervallen gelopen, de 1 nog mooier en groter dan de ander.
Hierna hadden onze zere voetjes wel wat rust verdient en zijn we naar een rivier gereden, in onze badkleding het bos in en na 10 minuten was er een warm water rivier met een klein en ondiep meertje. Hier hebben we heerlijk gerelaxed, en bijgekomen van de wandeling.
De volgende dag toeristische route gepakt richting pokeno en door de Shire gereden, het gebied waar de shire in de lord of the Rings is opgenomen. En een stop gehad in matamata, "there where the hobbits live" waar we gekeken hebben voor wat mooie lord of the Rings souvenirs.

Na ons "weekendje weg" waren we alweer een paar dagen aan het werk, en ik had al een behoorlijke stapel met snoeiafval en hout verzameld. De wind was goed, dus de brand erin..
Het was zaterdag, en we hebben er een gezellig avondje van gemaakt. Vuurtje stoken, biertje drinken..
De volgende dag alweer erg vroeg op, was wakker geworden en zag dat er een enorm mooie zonsopgang was ( kunnen het dal zien vanuit ons slaapkamerraam ) en heb me aangekleed en ben meteen de berg opgelopen om van de zonsopgang te genieten.
In de dalen hing een dichte mist, en daarboven zag je heel helder de bergtoppen en de blauwe lucht. De zon kwam net op en was nog achter de mist waardoor de mist een rood oranje kleur kreeg. Hier heb ik een uur van staan genieten voordat ik naar beneden ben gegaan voor koffie en ontbijt. Helaas hadden we wel wat last van de gezellige avond ervoor, en hebben een paar uur lekker gerelaxed voor de tv. Tot Andrew kwam met bier en een vlieger, mooie gezellige bezigheid op je zondagmiddag. Lekker vliegeren op een bergtop met een strak blauwe lucht. Even later kwam hij met een werphengel, en we waren even in de wat wat hij nou wou. Maar hij bond de vlieger aan het het visdraad en we konden zo vliegeren, en de vlieger hoger en hoger tot de spoel ( 500 meter ) op was. Terwijl we daar stonden, kwamen er 2 baby geiten aan ( hun moeder was de dag ervoor afgeschoten ) en ik kreeg 50 dollar als ik er 1 kon vangen. Dus door het gras en over de heuvels door de koeienpoep kruipen, terwijl Jolien geiten na deed en de kleintjes in de war raakte. Helaas waren ze ons steeds net te snel af en hebben we het na bijna 2 uur opgegeven. Nu alleen nog "even" de vlieger binnen halen, wat zwaarder was als verwacht.

Omdat jolien fotos van vogeltjes aan het maken was werden we meegenomen naar miranda. Miranda is een baai vlakbij coromandel, en de beste plaats in nz om vogels te spotten. Na een rit van 40 min en 5 min wandelen kwamen we aan bij vogelspot huisjes, en konden allerlei verschillende vogels zien. Soorten meeuwen en reigers, maar was eigenlijk beetje saai ;( dus al snel weer de auto in en omdat we van het vogelspotten toch wel erg moe worden(A) werden we getrakteerd op een duik in een natuurlijk opgewarmd zwembad. we hebben heeeeelijk lekker niks gedaan in het hete water, en als afsluiter fish en ships gegeten.

En ja hoor het is zover.. DE HOBBIT IN DE BIOSCOOP na dagen aftellen gaan we de dag na de première in de bios op Queenstreet in Auckland! We hebben een gezellig dagje Auckland ervan gemaakt en heerlijk genoten van een goeie film!

Bij Miranda word veel gevist, en omdat ik in nl ook elk jaar de zee op ga in een poging vis te vangen was ik uitgenodigd om mee te gaan op een klein vissersbootje. We moesten er om 6 uur zijn en het was een uur rijden, als we later waren konden we niet meer verstrekken i.v.m. Laag water. Vroeg op dus, maar gelukkig wel een schitterende zonsopgang gezien.
Noll kwam en begon al meteen druk te praten en van alles te vragen, ik verstond er maar weinig van en deed gewoon alsof ik alles grappig vond wat hij zij. Het hielp gelukkig wel dat hij bijna elke zin facking Chinees zij of andere scheldwoorden. maar waarom geen idee.
Nadat we de boot te water hadden gelaten ( een klein vies en geel kajuitbootje ) ging meteen het gas er flink op, met de bergen aan beide oevers raasde we hard voorbij. Ineens voelde het kleine vieze boodje aan alsof we in Miami op een luxe speedboat zaten, varend over een grote baai omringd door bergen en een strak blauwe lucht. Na een halfuurtje konden de hengels uit, en toen werd het stil.... Voor het eerst sinds jaren werd er voor 9 uur niks gevangen, en we hadden i.v.m. Komende laag water nog maar 2 uur op het water over.
En ik hoopte zo op mijn eerste snapper, maar gelukkig na het vinden van een nieuwe visplek ving ik mijn eerste snapper. Een snapper van 3 pond was meteen een goede vangst, gelukkig ging het onthaken etc allemaal zonder problemen. Snappers hebben overal grote scherpe stekels, dus je kan je aardig bezeren. Na de eerste volgde er al snel meerdere en binnen een half uur hadden we er al 9 binnen, die we 3dagen lang gebakken gebraden en gerookt hebben. Snapper is echt heel erg lekker!! toen bespoot Noll verder te gaan om een soort makreel te vangen. Deze zagen we in grote scholen een stuk verderop spartelen, en veel vogels die erop af kwamen die zich met hoge snelheid in het water storten. Met een kunstvisje achter de boot hadden we al snel beet, een mooie makreel achtige vis.
Hier is s'avonds shashimi van gemaakt. Nu werd het echt wel tijd om terug te gaan en hebben alles opgeruimd, en daar gingen we weer op onze Miami vieze gele speedboat. Op de terug weg voeren we door een aantal grote scholen vis, wat heel wat aandacht van vogels trok, maar na een tijdje zag ik iets wat ons volgde maar wist niet wat het was. Na een tijdje goed kijken, dacht ik een kleine pinguïn te zien. Tegen al mijn verwachtingen in klopte dit en zwommen er even later enkele pinguïns met de boot mee, wat een heel grappig en leuke ervaring was.

Terug bij de auto bleek er 1 band lek te zijn. aangezien onze reserveband het pas spontaan had begeven en ik niks had om de bouten los te draaien konden we geen kant op... Gelukkig was Noll met zijn eigen auto ( en boot ) en kon hij ons + band naar een dichtbij gelegen garage brengen om de band te laten repareren. Eenmaal terug konden we al snel weer de weg op, alleen hadden we al erg veel honger gekregen. We zijn gestopt op een strand waar je oesters kunt eten bij laag water, en hebben er een aantal op. Ze waren erg zout en slijmerig, maar op zich wel lekker te eten. Omdat oesters niet echt vullen hebben we Vish en ships gegeten op het strand. Thuis kwam ik erachter dat ik door al het gedoe met de band, mijn rugzak bij Noll in de automaat laten liggen. Niet erg handig!
En omdat een banaan in de tas zat moest hij toch wel snel worden opgepikt, de volgende dag dus een uur gereisd en bij Noll en zijn vrouw op de koffie geweest. Hij was wat rustiger en beter te verstaan, en heb geen scheldwoord gehoord.
De rest van de dag zijn we in Hamilton de toerist wezen uithangen en wat gewinkeld.

Kerst, 25 graden onze eigen kerstboom, cadeaus, regen op kerstdag. Niet echt een kerstgevoel. De 24e begint het hier met de festiviteiten maar we hadden besloten nog even een paar uurtjes te werken, en nadat we ons hadden opgefrist en gerelaxed hadden waren we welkom om te komen eten. Het werd uitgebreid gevierd met belachelijk veel en belachelijk luxe eten en drinken, we waren met 12 volwassen en 1 jongetje van 10 die belachelijk verwend werd. Iedereen had wat lekkers gemaakt, en we hadden al heleboel gegeten toen we bij het toetje aankwamen. Onze zelfgemaakte appeltaart beviel goed en we kregen veel complimenten en vragen hoe we dat gemaakt hadden. Nu zaten we met volle buiken buiten op het balkon, en langzaam wouden mijn ogen dicht en ben ik lekker naar bed gegaan. De volgende morgen fris en vroeg wakker, we hebben een uitgebreid kerst ontbijt gehad met iedereen. Cadeau's werden uitgedeeld, champagne geschonken, en de bbq ging aan en de tafel stond weer vol met lekkers.
Verder word 1e kerstdag niet echt gevierd dus we hebben lekker de hele dag lekker rustig aangedaan en toen we voor het eten naar boven gingen hebben we alle restjes opgegeten. De ouwelui waren nog moe van de vorige dag dus al snel waren we lekker in ons eigen huisje en hebben een gezellige kerst gehad. 2e kerstdag is Boxing day, en word er al helemaal niks gedaan.

Voor oud en nieuw hadden we grootse plannen, we wouden naar een groot festival achtig feest gaan. Helaas waren deze allemaal rond 300 dollar, dus veel te prijzig! Dan maar naar Auckland, waar we naar ons oude hostel "the fat camel" geboekt hadden. Vlakbij Sky tower zit een kroeg waar we al vaker geweest zijn, en hier zijn we smiddags beland. Nadat we een goede maaltijd hadden gehad bij ons hostel weer snel terug en zijn hier de hele avond gebleven. Wel hebben we om 12 uur buiten naar Sky tower gekeken, omdat er daar mooi vuurwerk werd afgeschoten. S'avonds mooi feestje gehad, en gelukkig konden we rollend naar huis.

1 januarie 2014 begon veel te vroeg, we moesten 10 uur uit ons hostel zijn. Dus een snelle douche aankleden en de stad maar weer in, broodjes halen bij een supermarkt.
Na een uur geschuild te hebben voor zware regen onze auto opgehaald. Deze hadden we buiten het centrum gezet ( gratis ). Nu op weg naar raglan, 1 van de meest populaire kiwi vakantiebestemmingen. Mooie stranden, veel zon en een fantastische mooi en sfeervol dorpje. Na een korte wandeling over het strand en het centrum even een boodschapje gedaan, naar het informatiecentrum en tentje opbouwen op de camping. Toen kwamen er 2 jonge gasten aanlopen met grote backpacks en rugzakken, het bleken Nederlanders te zijn en net een paar dagen in nz te zijn. Ze hebben hun tent naast onze gezet terwijl Jolien en ik een lange mooie strandwandeling hebben gemaakt. S'avonds hebben we een tijd met ze zitten praten en besloten om met ze 4e raglan te gaan verkennen, Jolien en ik wouden vroeg weg dus weer vroeg onder de wol.
Volgende dag een stevig ontbijt want we gaan een flinke klim / wandeling maken, hiervoor moesten we een eind reiden langs de kust. We zijn bij een aantal mooie plekken gestopt, maar op 1 plek waar geen strand was hebben we over hele grote keien gelopen. De hoge grote golven sloegen hard tegen de keien waar we op stonden. Hier hebben we ook naar de vele surfers staan kijken die op de grote golven aan het surfen waren.
Toen we verder reden werd de weg steiler en slechter, en de afgrond werd dieper en dieper maar het uitzicht spectaculairder. We konden een heel groot deel van de kust zien en verder zee en de blauwe lucht.
Het eerste stuk van de wandeling was open en erg warm, en we gingen snel omhoog. Het uitzicht werd steeds beter, en na een uurtje te hebben gelopen hebben we een stop gehouden op een oude boom om wat te drinken en te eten. Toen we doorliepen kwamen we al snel in het bos en werd het alleen maar steiler, en we konden niet ver meer kijken. Ineens kwamen we op een enorm uitstekende rotsblok zonder bomen en struiken en konden aan 2 kanten de zee zien. Aan de ene kant een lange mooie baai, en de andere kant een rotsachtige ruige kust. Vanaf hier daalde we weer iets, totdat we tegen rotswanden aanliepen met stalen kettingen eraan. Hier moesten we dus echt gaan klimmen ( bedenk dat dit normale een wandelroute is ) maar hadden dit niet verwacht. De kettingen waren nat en vies net als de rotsen, het was hier en daar flink aanpoten maar we zijn boven gekomen. Na een klein stukje kwamen we op het uitzichtpunt 900 meter hoog, en konden raglan met alle baaien en stranden zien. We hebben hier gegeten en gedronken en van het uitzicht genoten. De terugweg was lastiger, en eenmaal beneden zaten we helemaal onder de bagger maar het was het waard.
We volgde de slechte weg verder en het leek wel alsof de weg niet stopte, maar na enkele keren van het uitzicht te hebben genoten kwamen we toch aan bij ons doel. Een 55 meter hoge waterval met een klein meetje eronder, waar je in kon zwemmen ( tot een paar maanden geleden ) dus wij fanatiek onze zwembroek aan, maar konden alleen maar van de schitterende waterval genieten zonder te zwemmen.
Na wat vlees te hebben gehaald hebben we op een klif met uitzicht en zonsondergang op zee de bbq aangezet en broodjes hamburger/ worst gegeten.
Volgende dag die gasten afgezet in Hamilton waar ze een auto willen kopen, en wij zijn terug naar pokeno gegaan.

We hadden wat problemen met de auto, en voordat we verder gaan reizen met Mark willen we alles op orde hebben. Nieuwe reserveband konden we regelen via een kennis in pokeno, nadat we een velg gehaald hadden konden we goedkoop een goede reserveband kopen. Dit koste ons "slechts" 115 dollar. Helaas hadden we ook een flinke barst in onze voorraad opgelopen, en daar had ik al meerdere keren zonder succes voor gebeld. Eindelijk had ik succes alleen schrokken we ons rot van de prijs, 440 dollar!! Toch maar even verder bellen dus, we vonden een bedrijf die deed het voor 380. Maar helaas wel pas 3e week januarie, dus gebeld en het andere bedrijf zakte naar 380 en kon het scherm de volgende dag plaatsen. De auto waren we voor 3 uur kwijt, dus konden mooi even wat winkels in.
Al een tijd ben ik op zoek naar een goed surfboard en zijn moeilijk te vinden, tot Jolien een pawn-shop ( kan je spullen brengen voor cash geld ). Toen we daar gingen kijken zagen we 1 surfboard in goede staat, en koste maar 400 dollar. En met wat onderhandelen kon er 100 dollar af. Toen zagen we een 2e surfboard in redelijke goede staat, voor 300 dollar. Uiteindelijk kregen we 2 surfboards en een wetsuit voor mezelf voor 440 dollar. Goeie deal dus, het is een beetje passen en meten in de auto maar kunnen nu overal surfen.
Dus meteen maar naar het strand gegaan, de golven waren hoog en zeer krachtig alleen helaas vielen ze al heel snel om en was er weinig kans op een goede golf.
Nu had ik wel de rest van de dag om aan de auto te rommelen. De achterbank zat los en heb ik gerepareerd en de rubbers bij de deuren heb ik geplat met een sterke lijm, want deze waren losgekomen van de deur. Hopen dat nu alles is opgelost en we voorlopig zonder problemen kunnen rijden.

Nog een paar dagen en dan zijn we hier met zijn 3e, dus alvast reorganisatie in de auto ook i.v.m. Onze nieuwe surfplanken en mooie plastic bakken die we gekocht hebben.
We kijken er erg naar uit weer op reis te gaan, en hebben erg veel zin in om dit samen met Mark te doen!

Als je dit nog leest; goede reis, en wij wachten op het vliegveld op je!!!

• 11 Januari 2014 - 22:02

Jenny:

Heee schatties,
    Wat onwijs leuk om allemaal te lezen wat jullie meemaken! Ben erg benieuwd naar het mooie uitzicht overal, dus kom maar op met die fotos! :D
    Heel veel plezier met Mark alvast, ik hoor wel waar jullie hem allemaal mee naartoe nemen :)
    Geniet ervan met zijn 3tjes!
    Kuss xxx

• 11 Januari 2014 - 22:29

Danielle:

Klinkt allemaal super vet!:D veel plezier met mark! Groetjes!

• 12 Januari 2014 - 19:48

Lodewijk En Carolien:

Lieve Jolien en Frans
    Heel erg leuk om te lezen wat jullie samen beleven.
    Ook een geluk om mensen te ontmoeten die zo betrokken zijn met jullie en jullie zo helpen en tips geven.
    Ook een plek waar jullie zo welkom zijn.
    Heel veel plezier met jullie verdere reis en met Mark.
    Lieve groetjes Lodewijk en Carolien.

• 13 Januari 2014 - 00:07

Bert En Carolinda:

Hey Frans en jolien. Wat een belevenissen allemaal daar. We zijn allemaal jaloers. Mark is net vertrokken, maar heeft jullie verhalen nog wel gelezen voor vertrek. Heel veel plezier de komende maand en zijn benieuwd naar het volgende verhaal;-))

• 13 Januari 2014 - 00:08

Bert En Carolinda:

• 13 Januari 2014 - 06:01

Frans En Jolien :

Hoi Bert en Carolinda

We kijken erg uit naar Mark zijn komst ! Hebben leuke plannen gemaakt voor de komende weken. En wat verassingen mbt lord of the Rings hihi, kan ik nu veilig aan jullie verklappen. We zullen goed op hem passen!

Groetjes ons